Samfélagsmiðlar

Number of tourists in Iceland smashes all records

Mynd: Sigurjón Ragnar/sr-photos.com

There is now slow down in the Icelandic tourism and last year was the biggest so far. 
The number of foreign visitors travelling to Iceland was approximately 1.77m in 2016, or 40% more than in 2015. The year-on-year increase has commonly been 25.4% during the period between 2010–2016. The greatest increase, as stated, was between the past two years. Records were broken in every month of the year according to a statement from The Icelandic tourist board: „Needless to say, there have never been as many visitors over the course of a single year, and the increase is proportionately one of the greatest measured here in Iceland since counts began. There were significant increases in all the months of the year, as can be seen in the graph. The increase was between 30–40% in five of the year’s months, or in March, April, May, June and July. The increase exceeded 40% in five months of the year and was proportionately the greatest in the latter part of the year, or 76.1% in December, 61.4% in November and 59.79% in October.“ 

Most numerous nationalities

Visitors from the US were the most numerous of those who came, or 415,287. This means that almost one in every four who came were from the US, or 23.5%. Visitors from the UK were the second-most numerous, or 316,395 and thereafter come visitors from Germany, 132,789, followed by the French (85,221), Canadians (83,144) and the Chinese (66,781). Swedes, Norwegians and Danes rank in the next places, all with around 50,000 each nation. Specifically counted are visitors from 17 nations, in addition to Icelanders, and the graph shows the most numerous.

Distribution by seasons

If account is taken of the distribution of the visitors by months during the period between 2010 to 2016, one can see that summer’s share of visitor arrivals is decreasing, being 37.6% in 2016 as opposed to nearly half in 2010. The proportional increase outside the peak season, however, has been the greatest over the winter months (January–March/November–December), as 31.1% of visitors came during the winter in 2016. The proportion of winter arrivals was 23% in 2010.

Division by market areas 2016

The distribution of visitors over the year differs depending on the market area involved. Visitors from the UK stand out, as over half of them came during winter. Only one in five from the Nordic countries and from central and south Europe came during the winter. Visitors from central and southern Europe were more conspicuous during the summer months, with 52.7% visiting during the three summer months. Two of every five visitors from North America came during the summer, a quarter during winter and a third during spring or autumn. Around a third of those of other nationalities came during the summer, a third during winter and a third during spring or autumn.

Nýtt efni

Play tapaði 3,1 milljarði króna fyrir skatt á fyrsta ársfjórðungi í fyrra en núna var tapið 19 prósent hærra eða 3,7 milljarðar króna. Félagið jók framboðið um 63 prósent á milli þessara tveggja fjórðunga en í flota félagsins voru sex til átta þotur í byrjun síðasta árs en núna eru þær tíu. Einar Örn Ólafsson, …

Sjóðir bandaríska flugvélaframleiðandans Boeing minnkuðu um 3,9 milljarða dollara á fyrsta ársfjórðungi. Upphæðin jafngildir 550 billjónum íslenskra króna og skýringin á þessum mikla fjármagnsbruna liggur í endurteknum göllum í þeim flugvélum sem fyrirtækið framleiðir. Af þeim sökum hefur bandaríska flugöryggisstofnunin takmarkað afköstin í verksmiðjum Boeing við 38 Max þotur í mánuði. Þar með þurfa flugfélög …

Fyrr á þessu ári kynnti fyrirtækið til sögunnar Precious Honeyglow anansinn sem er aðeins um 600 1000 grömm að þyngd eða um það bil helmingi minni en hefðbundinn ananas.Í fréttatilkynningu frá fyrirtækinu segir að það kappkosti ávallt að uppfylla óskir kaupenda, hvort sem þær eru um sætara bragð, sjálfbærnisjónarmið og nú – stærð. Hið nýja …

Tekjur Icelandair af farþegaflugi námu rúmlega 27 milljörðum króna á fyrsta fjórðungi ársins og hafa þeir aldrei verið hærri á þessum tíma árs. Sætaframboðið hefur heldur aldrei verið meira en það jókst það um 21 prósent á milli ára og var farþegahópurinn 14 prósent fjölmennari núna en fyrstu þrjá mánuðina í fyrra. Þá stóðu farþegar …

Það seldust 183 þúsund Volvo bílar á fyrsta fjórðungi ársins sem var aukning um 12 prósent frá sama tíma í fyrra. Engu að síður dróst veltan saman um 2 prósent og rekstrarafkoman (Ebit) nam 4,7 milljörðum sænskra króna eða 61 milljarði kr. Það er töluvert undir spá greinenda sem höfðu að jafnaði gert ráð rekstrarhagnaði …

„Afkoma fyrsta ársfjórðungs var í takt við væntingar okkar en rekstrarniðurstaðan í janúarmánuði litaðist af áhrifum alþjóðlegrar umfjöllunar um eldgos á Reykjanesi. Við nýttum þann mikla sveigjanleika sem félagið býr yfir til að laga sætaframboð að markaðsaðstæðum og jukum fjölda tengifarþega um 48 prósent með aukinni áherslu á þann markað þar sem markaðurinn til Íslands …

Áður en skemmtiferðaskipin taka að fylla götur Ísafjarðar af forvitnum ferðalöngum eru tvær helgar að vori sem fylla bæinn af heldur ólíkum hópum fólks. Sú fyrri er páskahelgin þegar tónlistarfólk og áhangendur þeirra þyrpast í bæinn til að taka þátt í rokkhátíð alþýðunnar, Aldrei fór ég suður, og sú síðari er Fossavatnshelgin, sem fór fram …

Tekjur Finnair drógust saman um tvö prósent á fyrsta fjórðungi ársins þrátt fyrir að finnska flugfélagið hafi aukið framboðið. Skýringin á samdrættinum liggur í verkföllum, verri sætanýtingu og lægri tekjum af fraktflutningum samkvæmt uppgjöri félagsins sem birt var í morgun. Rekstrarkostnaður Finnair á fyrsta ársfjórðungi var á pari við sama tímabil í fyrra og tapaði …